maandag 19 januari 2009

15 januari en het toeval

Op donderdag 15 januari is de eerste bijeenkomst van GG voor 2009 gepland.
Van de 'lieden die relatief intens actief zijn in de secties woord en beeld' wordt, voor deze avond, min of meer een culturele/inspirerende bijdrage verwacht. Kwestie van het verse jaar goed te starten.
Het is ondertussen 15 januari en behalve een suggestie voor een bijdrage heb ik nog steeds niets concreet.
De laatste tijd ben ik geboeid door de rol van 'het toeval' in de fotografie - ik gaf eerder al een voorzichtige hint in de groep - en ik had had dit graag een beetje uitgediept.
Misschien is dit nu wel het moment en ik neem me voor om hetzelfde toeval als methode daartoe te gebruiken.

Ik sta bij m'n werktafel.
Uit een bescheiden, recent aangeschaft en 'nog te lezen' stapeltje boeken neem ik een willekeurig exemplaar. Ik haal het cellofaan van het boek en laat het openvallen waar het wil openvallen.

Er staat:

BEING THERE

As much as I love pictures that have been set up, and as important as those pictures are to me, I'd rather photograph something that occurs on its own. The tension between those two kinds of photographs is at the heart of what I do. It's not a conflict, but sometimes it's useful to remember that things are happening right in front of you and that you don't have to complicate the situation. You can take what's given to you. You just need your mind and your eye. *


Vervolgens, en eigenlijk gaat dit allemaal zonder veel nadenken, neem ik een recente foto, neem plaats achter de computer en beschrijf de omstandigheden waarin ik deze foto heb gemaakt.


Deze tekst publiceerde ik nog diezelfde voormiddag, 15 januari, onder de titel 'Bezoek'.
's Avonds las ik het 'geheel' voor tijdens de bijeenkomst in het Genthof.


* Annie Leibovitz - At Work, Jonathan Cape London, 2008

Geen opmerkingen: