zondag 11 januari 2009

gedachte

Ineens leek het verband me duidelijk.
Ik heb enkele jaren gewerkt aan de ontwikkeling van het 'Schrijn' en de 'Macchina',
waar nu ondertussen verschillende versies van bestaan. (zie 27 december)

Hierbij ging ik altijd zeer intuïtief te werk.
En eerder moeizaam en aftastend.
De 'betekenis' of het 'doel' van die werken was, zeker tijdens hun ontstaan, absoluut niet zo
duidelijk voor mezelf.
Ik weet wél dat de werken verband houden met bewaren, beschermen, koesteren, ...
Met het woord-loze en verlangen naar 'heelheid'. En ook licht en duisternis.

En onlangs, ik lag 's nachts wakker in bed, schoven de twee werken in mijn verbeelding over elkaar en vormden zo één werk.
Een donkere doos voorzien van een lens.
Een camera...
Ik had dit er zelf niet eerder in gezien en vind het een mooie gedachte;
dat er misschien een verband is.




Geen opmerkingen: