maandag 23 november 2009

play



Eerder plaatste ik een foto met de titel 'licht-gewicht' (28/03/09) waarop diezelfde jongen, maar verscholen in de schaduw, ook te zien was.

Het is een beetje vreemd om dit beeld terug te zien want in m'n herinnering stond de jongen langs de rechterkant. Toch klopt het wel want ik herinner me de omstandigheden van de opname vrij goed.
De jongen was geheel verdiept in z'n spelletje: ik vermoed dat hij zich minstens een halfuur met de kaarsen en het zand bezighield terwijl z'n ouders de kerk bezochten.
Ik kon probleemloos enkele foto's maken - "CLACK! BZZZZZZT!!!" - hij leek me niet op te merken.
Ik vind dat nu nog altijd vreemd: soms is het mogelijk om foto's te maken van situaties met onbekenden zonder dat dit hen opvalt of het gebeuren wordt verstoord. Alsof je onzichtbaar bent - op anderhalve meter. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat dit enkel mogelijk is door - of afhankelijk is van - de ingesteldheid waarmee wordt gefotografeerd. De instelling van de fotograaf welteverstaan.

Geen opmerkingen: