woensdag 18 juli 2012

aub


Dit bordje valt me telkens weer op wanneer ik er langskom.
Enerzijds heeft het iets triest of melancholisch en dat is, denk ik, het gevolg van die 'meer'. Vroeger was de reclame hier welkom - nu niet meer. Waarom? Ik kreeg hierbij het gevoel: 'wij doen niet meer mee, voor ons hoeft het niet meer, wij spelen dit economische glitter-spel niet meer mee'. Uiteraard is dat miijn interpretatie want als ik me niet vergis wordt het huis verkocht en is dát de reden. Maar toch...
Anderzijds is er het object zelf met die specifieke typografie.
Dit bordje werd niet vlug-vlug geschreven. Neen; er is een penseel uitgezocht (het had eigenlijk al z'n beste tijd gehad) en een blikje verf geopend. En dan werd de tekst bedachtzaam geschilderd - met licht-bevende hand. De 'G' is heel bijzonder en doet me een beetje aan een hamerhaai denken (en hij jaagt op de E-tjes). Dan zijn er die fraaie 'E's, de strakke 'R' in reclame en ook die hoekige 'A'. Dit zijn geen 'doordeweeks'-gevormde letters; neen, de schrijver of schrijfster van 'Geen Reclame Meer' heeft of had een bepaalde band met letters.
'Reclame' en 'Meer' zijn mooi op een lijntje gezet. Een bovenlijntje (hoe heet dat?) ontbrak waardoor 'Reclame' in een soort wijkend perspectief lijkt te staan: de letters worden steeds kleiner. 'Geen' is een buitenbeentje. De 'G' staat los van de overige letters maar dat kwam misschien omdat de kalligraaf er nog een beetje "in" moest komen.

Ik probeer later nog een ruimer gekadreerde foto te maken, met iets meer van het huis erbij.

Geen opmerkingen: