maandag 2 juli 2012

thee - label van de dag


Tegenwoordig geen koffie meer, ik jaag mezelf al genoeg op. Nu ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in 'alternatieven' voor dat verslavend 'bakje troost'. Als kind experimenteerde ik uit nieuwsgierigheid met allerlei plantenaftreksels - die ik gemakshalve ook maar als thee omschrijf - als warme drank. Momenteel staat er op mijn theeplank onder andere een merk dat allerlei 'wijsheden' op de theelabeltjes afdrukt. Vanmiddag las ik 'Your discipline is your only friend'. Het leek me erg toepasselijk. Andersom gelezen wordt het eveneens interessant: your lack of discipline is your only enemy.
Focussen op datgene wat echt belanrijk is. De dingen die je wil doen, die je gelukkig en 'heel' maken. Want dat gaat niet vanzelf. Overal zoeken mensen excuses en redenen om toch maar niet die vrijheid te (moeten)gebruiken om die droom, dat bepaalde pad, te volgen. Want het lijkt een verantwoordelijkheid met zich mee te brengen - een verantwoordelijkheid die je echter altijd met je meedraagt.
Zo'n bespiegelingen gaan dan door m'n hoofd als ik het water voor de thee kook.
En ik realiseer me ineens dat het vreselijk, militair-klinkende "discipline" juist iets heel anders kan betekenen; een vriendelijkheid en een verplichting ten opzichte van jezelf. Trouw zijn aan jezelf.

Geen opmerkingen: