vrijdag 30 januari 2015

beeld

Sinds woensdag werk ik op een andere pc en met een ander scherm. Dat heeft prettige en helaas ook minder prettige gevolgen. In principe kan ik nu sneller werken maar daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan. De praktijk wijst zelfs uit dat een heleboel zaken nu juist trager verlopen. Het 'nieuwe programma' leren kennen, oude programma's die niet compatibel zijn met de nieuwe pc en het bewustzijn dat deze aanpassingen 'voorlopig' zijn want het nieuwe programma is ondertussen al achterhaald. Ik ben 'mijn workflow' (zoals dat schijnt te heten) kwijt en een hoop frustraties rijker. Het lijkt er voorlopig op dat ik tussen verschillende pc's zal moeten 'switchen'.
Een andere belangrijke vaststelling is dat m'n foto's op het nieuwe scherm er, wat betreft kleur en contrast, heel anders uitzien. En wanneer ik terugkijk naar wat ik op Ultima Thule heb gepubliceerd, is het - soms - toch wel schrikken. Het scherm van de vorige pc (allez, een laptop) was gecallibreerd maar wat ik nu zie is toch niet wat ik dácht te publiceren. Mijn nieuwe scherm zou wat dat betreft een stuk beter moeten zijn. De eerste foto die op basis van het nieuwe scherm werd ontwikkeld (Raw-bestand) is te zien in de vorige post. Om 'echt zeker' te zijn moet dít scherm natuurlijk ook nog eens afgesteld worden... En dan weet ik nog steeds niet wat u op uw scherm te zien krijgt.