donderdag 1 april 2010

1 april












Deze namiddag op stap met een digitale relfexcamera om wat proefjes te maken. Het is toch wel een aanpassing om te werken met zo'n toestel. 'Licht', dat wel. Maar de resultaten zijn, in vergelijking met film, zó verschillend dat ik het bijna een ander medium vind. Ik ben benieuwd in welke mate ik écht 'voeling' met deze techniek krijg. Voorlopig laat ik 'de ontwikkeling' in de camera gebeuren en fotografeer ik enkel in jpeg-formaat. Bij deze beelden werd achteraf een verscherping van 10% toegepast - zoals ik gewoon ben te doen bij de andere, van oorsprong analoge beelden waarvan de resolutie wordt verlaagd. Maar hier toegepast, bij deze 100% digitale beelden, heeft dat echter een (te) artificeel effect. Tenminste: ik denk dat het aan de verscherping ligt - ik moet ook nog wennen aan de resultaten. En aan de verschillende instelmogelijkheden van de camera. Enfin, op de foor was weinig echt plezier te bespeuren en natuurlijk is het een zeer kunstmatige 'bedoening'...
Ik werd dan ook niet echt vrolijk van m'n wandeling.
De foto's doen me uiteindelijk nog het meest denken aan sommige hyperrealistische schilderijen. Enigszins bevreemdend.

Geen opmerkingen: